Bloemcultuur en duurzaamheid
Ook al zijn de economische factoren, het spectrum aan diensten, de klantenstructuur en de lokatie telkens verschillend, toch kan iedere bloemist bepaalde aspecten van duurzaamheid integreren in het dagelijkse werk. En dit blijkt ook rendabel te zijn. Tenslotte, naast het milieuvriendelijke aspect, kan een duurzame manier van werken ook voordelen opleveren zoals kostenbesparingen en nieuwe klanten.
Bij de start is het aan te bevelen om met een gedetailleerde vragenlijst te werken zodat de maatregelen en de veranderingen toegespitst worden op de individuele business.
Voorbeelden van duurzame verandering:
- Gebruik papier, of ten minste afbreekbare folie, in plaats van folie
- Indien mogelijk, gebruik geen verpakking ofwel vraag aan de klant of die de verpakking wel echt nodig heeft
- Ga over op energie-vriendelijke verlichting
- Verander naar een “groene” energie leverancier
- Koop lokaal
- Ga over op een electrische auto voor het transport
- Gebruik producten op de kwaliteit te optimaliseren: het product Floralife® Quick Dip 100 is zeer effectief om water te besparen en bloemen langer vers te houden
- Werk samen met Fairtrade bloemisten
- Biedt meer insect-vriendelijke planten aan, en bespreek de voordelen ervan met uw klanten
- Gebruik of OASIS® BLACK plug-in foam. Dit hoeft niet volledig bedekt te worden, omdat het deel uitmaakt van het decoratieve element. Dit bespaart niet enkel tijd maar ook materiaal.
- Bloemenkunst met “upcycling”; waar onbruikbare of stukke producten een nieuwe functie krijgen.
En tenslotte, vergeet niet om jou veranderingen aan te buitenwereld kenbaar te maken, met behulp van promotioneel en prijsmateriaal. Dit kan nieuwe klanten aanlokken en staat garant voor blijvend klantenvertrouwen. En het is de enige en beste manier om bewustwording te creëren in de bloemen retail sector.